Éjfél Kapitány
könyvborító

Levél Éjfél Kapitánynak... 

Éjfél Kapitány: Hull cseppre csepp, száll éjre éj...
Egy könyvborító születése

A Raoul Renier féle Éjfél Kapitány: Hull cseppre csepp, száll éjre éj... kalandregény könyvborítóját Gáspár Tamás, Éjfél Kapitány hivatalos rajzolója tervezte. Egy könyvborítónak a szépségen túl több fontos funkciója van, amelyekre az illusztrátornak koncentrálnia kell. Figyelemfelkeltőnek kell lennie, érzékeltetnie kell a tartalmat, és harmonizálnia kell a rátett címfelirattal. Mindezt 18x12 centiméterben végrehajtani nem triviális feladat. Nézzük, hogyan született meg a végeredmény...

Az első elképzelés

Az első vázlat lenyűgöző díszletek közé képzelte a Kapitányt. Az arányok, a palota oszlopai hatalmat sugároznak, az éjkék tónusok pedig világossá teszik - ez itt a Kapitány otthona. A figyelmes szemlélőnek talán a narancsvörös fények is feltűnnek, amelyek a lángokban álló Konstantinápolyt, a közeli csatát érzékeltetik.

A grandiózus kompozíció azonban csak nagy méretek mellett (poszteren, plakáton ) hatásos, a jóval kisebb könyvborítón a főszereplő túlságosan apró, szinte elvész. A következő vázlaton így jobban ráfókuszálunk a kapitányra.

A közeli Kapitány

A második vázlat gyors kollázs, a Tamás által készített tanulmányfényképek felhasználásával. A közeli kép funkcionálisan már sokkal jobb - a Kapitány immáron jól látható és bőven van hely a későbbi címfeliratnak is odafent. Maga a testtartás, az arckifejezés viszont inkább emlékeztet egy jóllakott óvodásra, mint zseniális birodalomépítőre. Egy Romana könyvhöz tökéletes volna, de egy Raoul Renier főhősnek más dukál. Az olvasónak a gondterhelt, de győzedelmes Éjfél Kapitányt kell a borítón megpillantania. Tamás így letette a fényképezőgépet, elővette a ceruzáját, és belekezdett a harmadik vázlatba...


A gondterhelt Kapitány

Nem csak az arckifejezés és a testtartás, de az öltözet is megváltozott. Az új vázlat világosan mutatja, hogy a gondterhelt Kapitánynak nem csupán elvi síkon kell a problémákat megoldani, hanem a gyakorlatban is. A vállvért és a megtépázott ujjú gúnya utal ugyan a kalandos cselekményre, de a fegyverek hiánya és a nyugodt kompozíció mégis érzékelteti, nem a kardcsörtetésé, hanem a gondolatoké és az érzelmeké lesz a főszerep. Tökéletes. A vázlatot már csak ki kell dolgozni és feltenni rá a szöveget.

 


A kész illusztráció

Az elkészült illusztráció hűen követi a vázlatot, legalábbis ami a Kapitány alakját illeti. A háttérből viszont kikoptak az oszlopok, amelyek a köpeny és a későbbi címfelirat miatt amúgy sem látszanának. A bizánci háttérre már csak a korlátok utalnak, a kép kellően leegyszerűsödött, megkönnyítve így a gyors befogadást. Tudjuk, hogy egy könyvborítóról egyetlen pillantással dönti el a vevő, hogy kezébe veszi-e - nem a részleteken múlnak a dolgok.

A kész illusztrációra már csak a feliratoknak, szakszóval a typonak kell felkerülnie és már készen is vagyunk.


A kész borító

A feliratok elhelyezésénél háromfelé kellett figyelnünk. Egyrészt a Dolmen kiadó kiadványáról van szó, másrészt egy újabb Raoul Renier kalandregényről, harmadrészt Éjfél Kapitány projektjéről. Igyekeztünk ennek megfelelően igazodni egyrészt a Dolmen kiadó eddigi kiadványaihoz, innen a felső fekete sáv. Raoul Renier neve cikornyásan jelent meg minden eddigi könyvén - ettől a szokástól most sem tértünk el. Maga a cím pedig magától értetődően készült a www.ejfelkapitany.hu mintájára. 

Elkészültünk - irány a könyvesbolt!

Kijárat...

Főoldalra...