Éjfél Kapitány játékok

Éjfél Kapitány játékok

"Fel kéne már hagyni azzal, hogy hülye vidójátékokat nyomok egész éjjel"

Galuska

 

Más játékok

Age of Kings

Age of Kings

A legendás Age of Empires szintén legendás folytatása az Age of Kings: nagy kedvencem.

Real Time Stratégia témában Éjfél Kapitány kedvence az Age of Empires eposz a Microsoft-tól. Külön előnye a programnak, hogy Windows NT-n is csont nélkül fut... A hangulat annyiban különbözik a Command és Conquer militarista világától, hogy nemegyszer lányok is lelkesen próbálják végignyomni a gyári küldetéseket és szemmel látható lelkesedéssel építik a farmokat és templomokat. Ember elleni harcban azért ne számíts rájuk, az Age of Empires világában mindig az agresszor győz és ez nem kedvez a női játékosok defenzív stratégiájának. A programnak 1999 telén jelent meg második része, Age of Kings
Age of Kings játék
néven. Első ránézésre a grafika az, ami sokat fejlődött, de az alaposabb vizsgálódás után sincsen miért szégyenkeznie a játéknak. Igenis sok újdonsággal találkozhat a lelkes játékos, speciel nekem legjobban az épületekbe bemenekülő parasztok és az üresen is jelentős tűzerővel rendelkező kastély tetszik. Kifejezetten jól használható az egységenként beállítható viselkedés és a csapatonként megadható alakzat is. Sokak szerint a Microsoft valaha is kiadott legjobb programjáról van szó, bár tudjuk mindnyájan, hogy valójában az Ensemble Studios munkája fekszik benne.


Joan D'Arc története szolgált alapjául az első küldetéseknek. Mint rutinos régi versenyző kezdtem neki a dolognak, előre sajnálkozva, hogy bizonyára hamar eljutok a dicső véghez és akkor vége is a szórakozásnak. Sejthetitek, nem így történt. A francia amazonnak folyamatosan számos ellenségtől nyüzsgő terepen kellett kicsiny csapatával manővereznie és ha néha valamely városban menedéket talált, az illető város hamarosan megismerkedhetett a konkurens brit haditechnika számos kiválóságával... Az agresszív és kitartó ellenséget csak agresszív és kitartó válaszcsapásokkal sikerült meggyengíteni. De ha hű akarok lenni az igazsághoz, akkor sokkal inkább sündisznószerű védekezésről és folyamatos menekülésről kéne beszélnem. A küldetések ennek ellenére nagyon jók, mert a helyzet és maga feladat is menet közben változik. Váratlan szövetségesek bukkannak fel a szorongatott helyzetben, lázadások, érdekes fordulatok teszik előre kiszámíthatatlanná a helyzetet. Nem egy pályán egész napi vergődés és kudarc után csak az elalvás előtti higgadt elemzés eredményeképpen született meg a nyerő stratégia.

A program sok sok új egysége, a fejlesztések új szisztémája és az új népek különlegességei nagyon sok tanulnivalót adnak azoknak, akik profi módon szeretnék irányítani királyságukat. Az erre vállalkozók nézzenek szét a magyarországi rajongó oldalon.

Részemről mikor eléggé tanultnak éreztem magam, kihívtam egy-az-egy Szabi barátomat, aki véresszájú és villámkezű kollegáin edzett már jó két hónapja. Ezután következő kálváriám történetét és egyben az Age of Kings
Age of Kings játék
stratégia Éjfél Kapitány féle aranyszabályait olvashatjátok a következőkben.

Az első két játék teljesen azonos forgatókönyv szerint zajlott. A területem csücskében megjelent Szabi néhány építője, pillanatokon belül felhúztak egy rakás barakkot, istállót, kastélyt, mindenfélét, majd a belőlük kiözönlő rengeteg katona védelmében fél tucat trebuchet porig rombolta egész birodalmamat. Egész birodalmam ezidőben persze inkább csak olyan szedett-vedett táborra hasonlított, maroknyi és azonnal hősi halált is halt őrséggel.

Ebből meg is tanultam az első számú szabályt: a nagy birodalom és nagy hadsereg alapja a nagy gazdaság. (vö: pénz, pénz, pénz) A parti elemzése egyértelműen megmutatta, hogy a felvonuló ostromló sereg úgy tudott ötszörös túlerőben támadni, hogy mintegy háromszoros kapacitású nemzetgazdaság állt a háta mögött. Első lépésben tehát meg kell tanulni a gazdaságot fejleszteni. A dolog viszonylag egyszerű. Koncentrálj az élelemre, és egyfolytában termeld a munkásokat. Ha játék közben folyamatosan, hülyegyerek módjára nyomod a "H" és "C" gombokat, akkor jó sok munkásod lesz, ebből következően jó sok nyersanyagod, így jó nagy sereged később... A munkásoknak persze dolgozni kell, a renitenseket pedig időben észrevenni a "." billentyű segítségével. Amint tudsz Town Centert építeni, építs legalább hármat négyet és mindegyikben egyszerre folytasd a munkások termelését. H, C, H, C, H, C. Nem túl felemelő, de szükséges a dolog. A következő összecsapások már kiegyenlítettebbek voltak, legalábbis abból a szempontból, hogy kellő tőke és nyersanyag állt rendelkezésre a fejlődéshez. Mégis, az ostromló csapatok továbbra is ijesztő túlerőben vonultak fel, és ellenállás nélkül söpörték el a védekezőket.

Második számú szabály: Miképpen a gazdaságodat, azonképpen a fegyveres erőket is nagyüzemben kell fejlesztened. Nehéz volt persze megszokni, hogy az Age of Kings
Age of Kings játék
nagyobb területeken játszódik. Nem csak farmból és bányából kell többet, sokat építeni, hanem nyugodtan lehet több íjászműhelyed és istállód is. A védművek nem fogják megállítani az ostromlókat, csakis a kirontó védekező élőerő. Folyamatosan termelj védekező gyalogságot, lovasokat és amit még kedved van – szükséged lesz rájuk. A nagy számokat kell megszokni a csapatok létszámát illetően is, a profik harminc-ötven egységnél kevesebbet nem is küldenek akcióba soha. Így egy őrjáratnak is minimum tucatnyi de inkább többtucatnyi katonából kell állnia.A gondos felkészülésnek hála, végre valahára megoldottá vált, hogy nagyszámú támadómmal nagyszámú védekezőm nézett farkasszemet, de minden igyekezetem ellenére mégis rendre alulmaradtak a küzdelemben. A messziről alázó trebuchet-ket oltalmazó íjász, spearman és lovag osztagok ellenszerét nem sikerült megtalálni.

Harmadik szabály: sárkány ellen sárkányfű, azaz minden fegyvernemnek megvan a maga ellenszere. A kézikönyv táblázatainak gondos tanulmányozása persze ezeket a kudarcokat is hamar megmagyarázta: támadó lovasságomat a túloldalon felsorakozó spearmenek azért tudták olyan magabiztosan lemészárolni, mivel különleges bónuszuk volt a lovasság ellen! Hoppá! És ráadásul csupán fa és élelem az áruk. Nagyon ravasz. Szóval mi ellen mit vessünk be: lovasság ellen spearman vagy teve, hajók ellen ágyúk, talpasok, íjászok ellen siege onager. A fentiek figyelembe vételével szépen felállított hadseregem rendre meg tudta állítani az ostromlókat – ha volt idejük szépen felállni. Szabi agresszív és gyorsan fejlődő Frankjai azonban általában hamarabb megjelentek a falaim alatt, mintsem az a bizonyos szembenéző védekező hadsereg elkészült volna.

És el is jutottunk az utolsó szabályhoz: ne védekezz, támadj! Aki hamarabb támad – kaszál. Tekintettel arra, hogy a trebuchet és az ágyús naszádok tűzerejével és főként távolságával semmi sem versenyezhet, sikeres védekezésről a nagytávolságú fegyverek ellenében nemigen beszélhetünk. A győztes taktika viszonylag egyszerű. Támadj ezekkel az egységekkel, és minden más erőddel védelmezd őket. Ezt az elvet figyelembe véve semmi más dolgom nem volt, mint a Teutonoknál némileg agresszívebb népet választani és nekirontani az ellenfélnek. Működött! Összességében fentiek alapján teljesen igaza van azoknak, akik nem a stratégiai játékok gyöngyszemének, hanem primitív gyorsklikkelős egérversenynek tartják az AOK-t. Egészen egyszerűen, ha nem nem erőlteted gépiesen a fejlődést (H, C, H, C, H, C, H, C), akkor nem lesz alkalmad megmutatni, micsoda stratéga vagy. Ha viszont összeszorítod a fogadat és vállalod a jó félóra kattingatást és nyomkodást, akkor (és csak akkor) van lehetőséged kibontakoztatni hadvezéri tudásodat. Rossz pillanataimban magam is azt szoktam mondani, hogy teljesen feleslegesek a játékban a katonai egységek, egyszerűbb lenne 30 perc elteltével azt tekinteni győztesnek, aki több aranyat tudott kibányászni...

Párbaj

A fentiek elsajátításával mindenki eljuthat a jól megérdemelt lelkes amatőr szintre, ami több mint elég az új fiúk lealázásához. Viszont jobb ha tudja: fényévekre van a profi játékosok eredményességétől.

Ebben az állapotomban hívott ki régi ellenfelem Sanya, hogy mérkőzzek meg vele szemtől-szembe. Tette ezt abban abban a tudatban, hogy hasonló helyzetben egy évvel ezelőtt csúnya vereséget mértem ugyan rá, de az azóta eltelt időszakban Ő vállalati szinten a legjobb játékossá nőtte ki magát. Sok sok délutánt és estét töltött a képernyő előtt csapatainak irányításával, míg én azóta szinte nem is játszottam.

A kihívás váratlanul ért, annál is inkább mert pontosan tisztában voltam lelkes amatőr státuszommal. Azt is láttam, hogy az amatőrség és a profi lét közti átmenethez egy jó mesterre van szükségem, akit regényes körülmények között Caveman személyében meg is találtam. Az Ahogy Sikerül klán veteránja az öreg Caveman beavatott a játék mélyebb rejtelmeibe, amelyek nem mondtak ellent a fentiekben felállított szabályaimnak, csak kiegészítették őket. A következő – talán legfontosabb – szabályt az Ő fáradhatatlan tanításának eredményeképpen fogalmaztam meg:

Tanuld meg a helyes fejlődés lépéseit! Miképpen minden játékban, az AOK-ban is kialakult az az optimális játékmód, ami minden másnál hatékonyabb. Ez a játék első tizenvalahány percében, amikor a feladat még csupán a gazdaság fejlesztése, garantáltan és másodpercre kiszámoltan kipróbált, miképpen a sakkban a megnyitások. A játék legeleje abból áll, hogy a szembenálló játékosok azokat az optimális kezdőlépéseket teszik meg, amiből kialakul az a helyzet, ahol már tér nyílik az egyéni elképzeléseknek. Ha bármelyik fél nem ismeri ezt az optimális lépéssorozatot, nem ismeri a megjátszott megnyitást, azonnal veszít.


Lássuk ezek után mi is történt 2001.december végén, Éjfél Kapitány és Sanya között:

1. játszma

Az Oázis pályán indítottunk. Népem szorgalmasan vadászva és művelve a földet hamar teljesítette a felsőbb korba lépés kritériumait, ami lehetővé tette számunkra a korszerű hadsereg megteremtését. Éltünk is a lehetőséggel és előretolt hadiipari komplexumot installáltunk, ami gyorsan kitermelte a képen látható pusztító előőrsöt.


Az előőrs a felderítés előzetes információi alapján nyílegyenesen az ellenséges nemzetgazdaság szívéhez, az aranybányához vonult, ahol megállt. Majd a rákövetkező pillanatban tüzet nyitott... Ezzel a momentummal és a második hasonló különítményünk gyors helyszínre érkezésével a szórványos fegyveres ellenállás teljesen megszűnt és a párbaj első mérkőzése véget is ért.

2. játszma

Viszonylag hamar kiderült, hogy ellenfelem saját szigettel rendelkezik és a kettőnk közti tenger útját állja építőmunkásaimnak, akiknek a legelső laktanyákat kellett volna felépíteniük, lehetőleg az ellenség közvetlen közelében. Így hát hajóra szálltak, hogy a meglepetés ezúttal se maradjon el...


Sikeresen partraszálló munkásaim hamarosan installálták a megfelelő katonai objektumokat, amelyek a jól ismert forgatókönyv szerint termelték ki a kor viszonyaihoz képest egyedülállóan korszerű egységeket. Az előőrs zárt formációban indult az ellenség keresésére és tervszerű megsemmisítésére.


Az ellenséges hadiipar alapjául szolgáló favágó és aranybányász létszám sikeres és gyors redukálása után (milyen szép kifejezés a tömegmészárlásra) fegyveres ellenállás nélkül a második és egyben döntő játszma is befejeződött.

Elemzés

A játszma az ellenfél szemszögéből kísértetiesen hasonlít a korai Éjfél Kapitány vs Szabi meccsekhez, ahol idézem: "A területem csücskében megjelent Szabi néhány építője, pillanatokon belül felhúztak egy rakás barakkot, istállót, kastélyt, mindenfélét, majd a belőlük kiözönlő rengeteg katona..." A különbség annyi, hogy mindez nem a túloldal hozzá nem értésén és felkészületlenségén múlott, hanem az időzítésen. Minden, ami történt, az nagyon gyorsan történt. Ne védekezz, hanem támadj, szól a szabály. És minél hamarabb támadsz, annál kevésbé felkészült védekezőkkel találod magad szembe. És ha a küzdelem az ellenfél területén zajlik – megnehezítve a folyamatos termelését – akkor szinte bizonyos a győzelem.

Amíg ellenfelem egy hosszú távon erős és megingathatatlan nemzetgazdaság megteremtésén fáradozott, különítményeseim már rajta is ütöttek, méghozzá a legérzékenyebb pontján. Face-to-face játéknál ritkaság, hogy mindkét szembenálló elérje a legfejlettebb kort és hatalmas elit seregekkel rontanának egymásra. Sokkal valószínűbb, hogy már a játék legelején leszámolnak egymással. Miképpen Éjfél Kapitány is ezt tette...

A két bemutatott és egy versenyen kívüli bónusz játszma felvételét le is töltheted: http://ejfelkapitany.hu/ek_vs_sanya.zip A visszajátszáshoz AOK:TC 1.0 patch nélküli motorra lesz szükséged.

Köszönetmondás

A fényes győzelemért – amely minden évek legjobbikává emelte 2001-et, és amely ismét bebizonyította, hogy Éjfél Kapitánnyal nem lehet kikukoricázni – ezúton szeretnék köszönetet mondani SZABINAK, aki hozzásegített az alapvető szabályok felismeréséhez és CAVEMANNEK, akinek önzetlen és hozzáértő tanítása nélkül mindez nem így történt volna meg. KÖSZÖNÖM, KÖSZÖNÖM, KÖSZÖNÖM!

Ahol te is tanulhatsz...

A magyarországi Age of Kings
Age of Kings játék
játékosok találkahelye az Age of Kings
Age of Kings játék
Hungary fóruma.

Caveman mesterem, az Ahogy Sikerül klán oldalán publikál is néhány jótanácsot
Elmélet a jótanácsokról általában
.

A külföldi profik a Planet AOK fórumain teszik ugyanezt, nagyüzemben.