Éjfél Kapitány elméletei

Éjfél Kapitány elméletei

Éjfél Kapitány elméletei a világ dolgairól. Következetesek és kegyetlenek.

 

Autósok és gyalogosok

Autósok és gyalogosok

Átengedjük a gyalogost a zebránál, vagy beletaposunk a gázba? Sokat elárul rólunk.

Az autósok és gyalogosok viszonya sokat elárul egy népcsoportról. A szegényebb, fejletlenebb régiókban az autó legalább annyira státusszimbólum, mint amennyire közlekedési eszköz. Ebben a kezdeti stádiumban pusztán egy gépkocsi birtoklása kiemeli a tulajdonost azok közül, akik nem rendelkeznek vele. Ezt a többiek fölé emelkedést testesíti meg az a morál, ami alapján nem is kérdéses ki, uralja az úttestet, és mi történik – ki fog kitérni –, ha autó és gyalogos találkozik. Az autótulajdonosok számának növekedésével az autó puszta birtoklása elveszíti státusszimbólum jellegét (a luxusautó birtoklása veszi át). Ekkor érkezik el az idő, amikor a népesség felváltva, hol járművezetőként, hol gyalogosként vesz részt a közlekedésben. Ezt követően alakul csak ki az az egészséges nézet, mely szerint sofőr és gyalogos ugyanaz a közösség; a MI közösségünk. Segítjük egymást, az erősebb a gyengébbet, a vezető a gyalogost.

Érdemes ennek fényében megfigyelni az egyes nagyvárosok közlekedési morálját, Kelettől Nyugatig. Moszkvában a kérdés fel sem merül, a gigantikus soksávos útkereszteződéseken átszáguldó járművek dominanciája elég nyilvánvaló. Tbilisziben, Grúzia fővárosában zöld lámpánál(!) indultam át a zebrán, vad dudálás és kísérőim ideges kiabálása ébresztett rá, hogy a kis ívben kanyarodó autókkal a gyalogosok itt nem szoktak ujjat húzni. Idehaza, Budapesten vegyes a kép: a lámpa nélküli gyalogátkelőnél az elinduló bátor gyalogos előtt lefékeznek ugyan, de önként lassítva a legritkább esetben adják meg az elsőbbséget. Meglehetős, de jellemző szórást mutatnak városon belül is a különböző régiók. Míg a peremkerületekben egyértelmű az autós dominancia, a belsőbb részeken sokkal inkább a gyalogosok javára billen a mérleg. Például az Oktogonnál megszokott, hogy a gyalogosok rendszeresen még piros lámpánál áthaladva is elsőbbséget kapnak. Koppenhágában – mint a jóléti társadalom egyik fellegvárában – olyan szinten működik az előzékenység, hogy ha csak megközelíted a gyalogátkelőt, az arra haladó autós már távolról lassít és minden esetben(!) biztonságos távolságban megáll előtted.

A KRESZ minden kétséget eloszlatva írja elő a helyes morált, (III. rész, 21.§, 7. pont): "A kijelölt gyalogos átkelőhelyen áthaladó gyalogosnak a járművekkel szemben elsőbbsége van. Ugyancsak elsőbbsége van – kijelölt gyalogos átkelőhely hiányában is – az útkereszteződésnél áthaladó gyalogosnak azokkal a járművekkel szemben, amelyek arra az útra kanyarodnak be, amelyen a gyalogos áthalad. A megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművekkel szemben azonban a gyalogosnak elsőbbsége ezeken a helyeken sincs."

Hallottam persze taxisofőrtől olyan értelmezést, miszerint elsőbbsége az "áthaladó" gyalogosnak van, nem a járdaszegélyen állónak. Hogy az illető gyalogos pedig ne kezdje meg az áthaladást, az lendületes tempó alkalmazásával érhető el. Ez persze nonszensz, hasonló módszer a jobbkezes kereszteződésénél nyilván fel sem merül. Gyalogossal szemben viszont még úgysem merülhetne fel, mert a KRESZ IV.rész 43.§, 2. pontjában nyomatékosítja is ennek tilalmát: " Azt a helyet, ahol az (1) bekezdés értelmében a gyalogosnak elsőbbsége van, járművel csak fokozott óvatossággal és mérsékelt sebességgel szabad megközelíteni úgy, hogy a vezető elsőbbségadási kötelezettségének – a szükséghez képest megállással is – eleget tudjon tenni, és e kötelezettségének teljesítése tekintetében a gyalogosokat a jármű sebességével ne tévessze meg."

Ha zebrához közelítesz – bármelyik irányból – jussanak eszedbe a többiek. Rajtad is áll, milyen országban és hogyan élünk.